Jan 4, 2011

Kuasa Imaginasi dan Minda

Korang pernah terfikir mengenai perkara ini tak? Dan pernah cuba untuk mengkaji atau meneliti tak?

Bayangkan, kalau korang tengah berjalan malam, dalam suasana yang agak gelap dan korang nampak something. Waktu tu mesti dah terbayang sesuatu yang menggerunkan kan? Then korang kuatkan lagi perasaan hati korang dengan menyatakan apa yang korang nampak tu adalah hantu (contoh). Saya percaya, memang korang akan nampak hantu tu. Walaupon sebenarnya, ia bukanlah hantu sebenarnya.

Satu perkara yang saya dapat rasakan adalah, imaginasi atau minda kita sebenarnya boleh menipu mata kita.

Cuba dalam situasi yang sama, tapi korang imaginasikan itu bukan hantu. Saya yakinlah, mesti korang tak nampak hantu tu. Tapi sebaliknya korang boleh mentafsirkan hantu tu menjadi sesuatu yang positif seperti kain yang terbang dan lain-lain.

Dalam keadaan yang gelap tadi, sebenarnya mungkin kita tak dapat melihat dengan jelas. Jadi mungkin minda kita akan generate sesuatu untuk mentafsir apakah sebenarnya benda itu. Jadi, dari imaginasi kita sendiri itu, itulah yang akan terhasil di padangan mata kita. Maka, terbentuklah objek-objek yang kita bayangkan tadi menjadi satu keyakinan dihati yang sememangnya itulah yang kita nampak.


Satu contoh adalah, perhatikan gambar atas ni dengan sekilas pandang. Kemudian fikirkan balik, apakah sebenarnya benda yang ada diatas katil itu. Tanpa melihat kembali, cuba korang yakin kan diri korang diatas katil itu ada seorang pesakit. Kemudian dengan keyakinan tu, korang bayangkan pula image tadi dengan lebih jelas kembali. Nescaya yang sememangnya, korang akan nampak dengan jelas yang sememangnya pesakitlah diatas katil itu.

Sekarang tukar pula fikiran korang yang atas katil tu hanya ada kain putih. Dan cara yang sama, imaginasikan dan bayangkan kembali dengan image yang lebih jelas. Korang akan nampak sememangnya hanya terdapat kain putih atas katil tu. Yang penting, pandang image tu hanya sekali, sebagai ganti untuk situasi pantas dan panik.

Tak tahu nak terang macam mana sebenarnya, tapi hope korang dapat faham. Point yang nak disampaikan adalah sememangnya minda boleh mempengaruhi mata kita terutama sekali apabila objek yang kita lihat itu kabur dan tidak jelas.

Kalau salah, tolonglah betulkan. ^_^

No comments: