Jun 24, 2011

Biasiswa Pra-U JPA akan dihentikan.

Bace paper pagi ni.

Satu hot topik bagi pelajar-pelajar mestilah pasal scholarship kan? Even saye bukan lah antara yang layak. hehe

Menurut berita harian online ni, kerajaan telah membuat keputusan untuk menghentikan pemberian biasiswa JPA kepada pelajar-pelajar yang memperoleh keputusan SPM yang cemerlang berikutan beberapa sebab. Boleh baca sendiri disini.

Mungkin ini usaha baru kerajaan untuk lebih bersikap adil memandangkan banyak rungutan mengenai pemberian biasiswa JPA tu pada tahun ni.

Satu point yang saye rase bagus pasal perkara ni adalah mentaliti masyarakat kite nanti tak lagi akan pandang SPM tu sangat3 penting untuk menjamin masa depan. Memang la penting tapi bile dah sampai ada mind set pasal gagal SPM, gelap la masa depan tu, rasenye point yang tak bagus.

Lepas tu, pelajar-pelajar kite pon tak de lah rasa macam diri tu dah selamat bila dapat result yang baik dalam SPM and then mula belajar dengan main-main bila dah masuk Uni. At least bila biasiswa diberikan time kat Uni, barulah student-student akan still cont. their effort from SPM tu dan sampai la segulung ijazah tergenggam.

Apa pon, setiap perubahan tu ada baik dan buruk nya. Satu keburukan yang saye nampak kalau tak diberi perhatian adalah mungkin pelajar kita akan rase down untuk belajar bersungguh-sungguh dalam SPM. Ye lah, mungkin diorang akan fikir, dapat result gempak pon belum tentu lagi dapat scholarship kan.

Tapi menurut kefahaman saye la, biasiswa still akan diberi kepada pelajar yang cemerlang kan? Cuma melanjutkan pelajaran ke luar negara tu yang belum tentu lagi. Hanya yang betul-betul perlu je akan ditaja melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Lagipon, uni tempatan tak de lah bad sangat pon. Okey je, cuma mungkin sistem pentadbiran dan pengurusan yang bermasalah. Tapi kalau diri kita sendiri mempunyai kesedaran yang baik untuk masa depan sendiri, belajar kat mana pon, kita akan berjaya. Environment tu rasenya bukan lah faktor utama kejayaan seseorang, tapi diri sendiri tu yang faktor utama.

Kalau dah malas macam saye ni, letak la kat Universiti terulung pon, belum tentu lagi berjaya. hehe.

sumber gambar : google images

-apa pon, ini hanya pandangan dari seseorang yang masih cetek ilmu pengetahuannya-

No comments: