Apr 26, 2011

"Maafkan saya"


"Saye minta maaf"

Berkaitan dengan maaf, manusia ada 2 jenis. Pertama, yang mudah meminta maaf. Yang kedua, yang sangat sukar untuk meluahkan kata-kata maaf.

Mungkin bagi golongan yang pertama, meminta maaf bukanlah sesuatu yang besar. Mereka mudah meluahkan perkataan maaf walaupon untuk berkali-kali dengan kesalahan yang sama. Manakala bagi golongan yang kedua, mungkin mereka sangat menghargai perkataan ini. Mereka hanya menggunakannya pada waktu yang benar-benar perlu sahaja. Perkara ini juga dikaitkan dengan keegoannya.

Satu ungkapan yang saya jumpa difacebook "kadang-kadang maaf tu bukan pengubat segala benda"

Ya, memang benar. Bila seorang insan selalu meminta maaf, dan kemudian mengulangi kesalahan yang sama, dan meminta maaf lagi. Adakah masih layak diberi kemaafan?

Atau, adakah dengan meminta maaf, orang yang dibunuh dapat hidup kembali.

Ingat, bukan semua benda boleh kita selesaikan dengan meminta maaf. Jadi, sebelum buat sesuatu, lebih baik fikir dengan baik-baik. Kelak, bila kita minta maaf pon, masalah tetap takkan selesai.

-Maaf mudah untuk diungkapkan tetapi memaafkan atas kesakitan yang telah diberi.. tidak semudah ungkapan.

-Maaf membawa maksud yang benar jika ia benar-benar dimaksudkan. Ia dapat memadam kemarahan dihati kita. Ia dapat menyejukkan seasana dan memulihkan perselisihan. Tetapi jika selalu diungkapkan tanpa memaksudkannya, ia tidak ubah seperti omongan kosong.

No comments: