Jul 7, 2016

Hidup

Hidup dengan realiti kini, umpama belajar menelan kepahitan peria.
Bermanfaat, berkhasiat, tetapi pahit.


Untuk memastikan kita terbiasa dengan kepahitan peria, kita kena belajar menerimanya ditekak kita hari demi hari.


Begitu lah realiti bagi aku kini.


Aku perlu hadap, terima. Input ke dalam kepala ku hari demi hari dengan fakta realiti.


Agar lama kelamaan, hati aku teguh. Terbiasa dengan realiti walaupon penuh kepedihan.


Realiti ini tetap aku perlu terima dengan rela mahupun tidak.


Jadi, tiada cara melainkan aku perlu berhadapan dengannya.


Apalah guna manusia, andai sentiasa lari dari realiti dan masalah.


Hari demi hari, aku perlu bertanya, menerima input dari dia. Agar aku sentiasa beringat dengan realiti.


Agar aku tidak leka dengan dunia fantasi yang kami cipta.


Aku sedar, realiti yang pahit itu aku perlu telan sendiri.


Supaya satu hari bila di tiada disisi lagi, aku teguh menerima peria itu di tekak ku.


Tanpa perlu rasa takut. Tanpa perlu rasa pahit.

No comments: