Oct 5, 2013

Allah perancang terbaik.

Perancangan Allah, tak siapa boleh duga.

Namun, perasaan syukur atas apa yang telah Allah aturkan itu perlu ada.

Hidup selama 24 tahun. Setelah mengenal erti hidup (dewasa), tidak pernah sesekali aku berani mempersoal "Ya Allah, mengapa Kau beri jalan ini kepadaku." Kerana keperluan yakinnya kita dengan ketetapan yang telah aturkan untuk setiap hambaNya.

Tahun lepas, dalam 3 bulan (June 2012 - August 2012) bermula fasa praktikal di Hicom-Honda Sg Petani. Waktu tu, alam pekerjaan untuk diri sendiri berada pada tahap blur. Ditempatkan di Department yang diberi nama Engineering, aku confius, Machining Department tu bukan Engineering juga ke? Tapi tak mengapa, waktu tu follow the flow je.

Department Engineering ni, ada 3 orang Engineer yang aku tak pasti saban hari, apa yang diorang dok sibukkan di "kubikal" masing-masing. Tapi masa itu memberi jawapan satu persatu. Sedikit demi sedikit mula memahami bidang kerja Department Engineering. Iaitu mereka perlu develop new product. Kilang Hicom-Honda di Sg Petani merupakan kilang yang membuat atau produce engine motor Honda. Jadi, bagi model-model baru untuk motor Honda, kilang ini lah yang akan tahu terlebih dahulu.

Process-process yang dibuat, aku hanya tahu secara kasar. Design datang dari Japan, disalurkan melalui Department Engineering, kemudia process mendokumentasi data, maklumat, drawing, part, harga semua akan diprocess oleh Engineer bahagian ini.

Dan pada waktu itu, aku masih confius, kemana ilmu-ilmu engineering yang selama ini aku belajar perlu disalurkan? Noktah. Persoalan yang tidak aku dpt jawapannya sampai habis praktikal.

26 Ogos 2013, memulakan fasa hidup baru. Seperti mimpi dalam lena nya tidur. Fasa menjadi pelajar sudah tamat. Di letakkan dibawah department R&D, aku keliru lagi. Title Technical Engineer diberikan. Dan, sekali lagi, persoalan itu keluar. TE merupakan engineer yang bertanggungajawab dalam process RnD. Develop produk-produk atau model-model baru untuk pasaran akan datang.

Aku termenung. Memikirkan bagaimana Allah mengaturkan perjalan setiap insan. Sungguh rapi dan cantik. Aku telah diaturkan untuk mengenali dunia pekerjaan ku kini, sejak dari zaman praktikal. Skop kerja yang pada waktu itu, tidak begitu aku gemari dan fahami.

Sungguh, aku sukakan bidang production ketika zaman belajar. Decision science, Production Planning and Control, Queing Analysis, ini antara kegemaran (walau dgn result y tidak gah). Tetapi mungkin, bersebab Allah halangi aku berada dijalan itu. Dari dua company yang aku lihat, production lebih banyak dipegang kaum adam. Entah, tp yang pasti aku yakin jalan yang Allah berikan ini.

Semakin hari, semakin jatuh cinta. Ewah.. haha.. Okey, semoga Allah memberkati kerja yang dilakukan. Amin...

No comments: